Opublikowano: 20 kwietnia 2013 o 09:49

Jak gotować, a nie zwariować? – 11 chwytów na obiad w pół godziny

by michaelaw

Brak czasu jest naszą najczęstszą wymówką, jeśli chodzi o racjonalne żywienie. Sama wiem jak czasami trudno się zmotywować do zrobienia czegoś poza kawą i posiłkiem dla dzieciaków. Najczęściej, po prostu, brakuje mi pomysłów na obiad, lodówka jest pusta, bo nikomu nie chciało się zrobić zakupów. Są też takie dni, kiedy wszystko idzie jakoś łatwiej i codziennie mamy na stole porządny obiad. Kiedy tak jest? Kiedy posiłki są zaplanowane z wyprzedzeniem, a nie są wypadkową głodu, czasu i zawartości lodówki.
Ostatnio przygotowaliśmy 80 przepisów na pełnowartościowe posiłki, które można przygotować w 30 minut. Wymyślanie szybkich przepisów było wyzwaniem, ale pokazało mi, że właśnie to wymyślanie i planowanie zajmuje najwięcej czasu. 40 minut naprawdę wystarczy, żeby przygotować dobry obiad. Jedyne, o czym musimy pamiętać to zakupy, bo nie da się zrobić czegoś z niczego.
Co zrobić, żeby gotowanie zajmowało nam mniej czasu?

 

  1. Zaplanuj posiłki. Pomyśl, co chcesz jeść przez najbliższe 3 dni, poszukaj przepisów, zapisz je i zrób zakupy. Wracając z pracy unikniesz szybkiego planowania, nerwowego napadu na sklep i wielkiego chaosu na blacie.
  2. Nie trać czasu. Chcesz przygotować makaron z sosem? Wstaw wodę na makaron i od razu zacznij przygotowywać sos. Dzięki temu w tym samym czasie ugotujesz sos i odcedzisz makaron. Kasza, ziemniaki, ryż – to gotujemy na początku.
  3. Unikaj przygotowywania potraw skomplikowanych – te odłóż na weekend, kiedy będziesz mieć więcej czasu na cieszenie się posiłkiem.
  4. Lubisz makaron i brokuły? Do garnka wrzuć brokuły, zalej wodą, a kiedy woda się zagotuje do tego samego garnka wrzuć makaron. Makaron i brokuły ugotują się razem, a Ty oszczędzisz sobie zmywania.
  5. Doprawiaj potrawy. W 30 minut nie uda się wyłuskać pełni smaku ze wszystkich składników, więc używaj przypraw i ziół, dzięki którym dania będą miały „głębię”. W końcu, smak to nie tylko język, ale też nos.
  6. Mięso? Najlepiej cienko pokrojone. Szybciej się upiecze/usmaży.
  7. Jeśli lubisz zupy, spróbuj wcześniej przygotować wywar. Możesz zrobić go więcej, poporcjować i zamrozić. Mrozić można również gotowe sosy do spaghetti, kluski, pierogi, tarty. Odgrzewane jedzenie nie jest najlepsze na świecie, ale na pewno jest lepsze niż nic.
  8. Zrób sobie zapas produktów takich jak: makaron, ryż, kasze, mąką, zioła, pomidory w puszce, tuńczyk w puszce, koncentrat pomidorowy, musztarda, majonez, oliwki, kapary, suszone pomidory, drożdże instant, proszek do pieczenia, mrożone warzywa, które lubisz. Na pewno się przydadzą.
  9. Tylko spokój Cię uratuje. Masz mało czasu? Trudno. Nie wpadaj w panikę i nie staraj się siekać marchewki szybciej niż zwykle, bo posiekasz palce i zamiast obiadu w 30 minut, „nie będzie niczego”.
  10. Nie zmuszaj się. Jeśli czujesz, że dzisiaj absolutnie nie masz ochoty gotować, nie rób tego. Zamiast super gorącego obiadu, zrób sobie ładną kanapkę.
  11. A po jedenaste, czerp przyjemność z jedzenia. To chyba powinno być jednak na pierwszym miejscu

Powodzenia w kuchni.

Dla poszukujących „półgodzinnych inspiracji”.
http://www.crustanddust.blogspot.com/2013/02/roladki-z-kurczaka-z-orzechami-i.html
http://www.crustanddust.blogspot.com/2013/01/sznycel-z-miodowo-musztardowymi-jabkami.html
http://www.crustanddust.blogspot.com/2013/01/domowe-nuggetsy.html
http://www.crustanddust.blogspot.com/2013/01/pieczony-halibut-na-fenkule.html
http://www.crustanddust.blogspot.com/2013/01/saatka-z-boczkiem-i-jajkiem-sadzonym.html
http://www.crustanddust.blogspot.com/2012/12/pstrag-pieczony-z-zioami.html
http://www.crustanddust.blogspot.com/2012/12/stir-fry-z-wieprzowina.html
http://www.crustanddust.blogspot.com/2012/12/szybka-zupa-z-ciecierzyca-i-zielonym.html
http://www.crustanddust.blogspot.com/2012/11/azjatycka-saatka-z-kurczakiem.html
http://www.crustanddust.blogspot.com/2012/11/linguine-z-boczkiem-i-brukselka.html