Pęczak – gotowanie i właściwości.

Sezon zimowy sprzyja przypomnieniu sobie o naszych rodzimych zbożach. Kiedy świeżych, młodych ziemniaków brakuje, ryż się już znudził, a egzotyczne substytuty nas nie przekonują, czas na polskie kasze. W krajach bałtyckich i słowiańskich mają one szczególne znaczenie. Powstały dziesiątki tradycyjnych dań z każdej z kasz. A przecież mogą one służyć także jako dodatek do dania głównego lub być składnikiem deserów. Jedną z bardziej popularnych jest kasza pęczak. Z czego powstaje? Pęczak jest jedną z trzech podstawowych kasz pozyskiwanych z jęczmienia – trzeciego pod względem wielkości produkcji zboża w Polsce. Dwie pozostałe to perłówka i kasza łamana. Ze względu na niski stopień przetworzenia, pęczak jest najzdrowszą kaszą jęczmienną.
Jak ugotować pęczak? Kaszę tą gotuje się prosto. Jeśli jest pakowana w woreczkach, wkładamy do dużej ilości wrzącej, osolonej wody i gotujemy około 20 minut. Dla kasz w opakowaniach zbiorczych czas gotowania się nie zmienia, jeśli jednak zależy nam na pęczaku ugotowanym na sypko, watro pamiętać o kilku podstawowych zasadach, przydatnych także przy gotowaniu innych kasz. Po pierwsze przed gotowaniem kaszę płuczemy pod zimną, bieżącą wodą. Po drugie wlewamy wodę w ilości 2,5 objętości kaszy (na 1 szklankę kaszy, 2,5 szklanki wody). I po trzecie, gotujemy kaszę w osolonej wodzie z dodatkiem masła, do czasu wchłonięcia wody. Potem odstawiamy na kilkanaście minut.
Pęczak został doceniony ze względu na wysoką zawartość składników mineralnych i witamin. Przede wszystkim dostarcza węglowodanów (ok. 73%), w dalszej kolejności białka (ok. 12%) i tłuszczy – zaledwie (2,3%). Poza tym są źródłem błonnika, przyspieszającego procesy metaboliczne (zawartości na poziomie 17%). Z analizy składu chemicznego wynika zatem, że produkt ten jest typowo węglowodanowym, czyli w domyśle energetycznym. Podaje się, że jego kaloryczność wynosi około 350 kcal na 100 g. Ponieważ jednak są to wartości charakterystyczne dla suchego ziarna, należy pamiętać, że wartość energetyczna gotowanego – zmniejsza się o ponad połowę. Co istotne kasza pęczak ma stosunkowo niski indeks glikemiczny (choć nie zajmuje pierwszego miejsca), dlatego, w połączeniu z białkami, jest zalecana dla wielu diabetyków.
Jeśli chodzi o zawartość witamin, wyróżnia się te z grupy B (B1, B2, B3 – niacyna, B6), a także rozpuszczalne w tłuszczach: E i w niewielkich ilościach K. Ponadto zwraca się uwagę na występowanie następujących składników mineralnych: magnez, fosfor, cynk, selen, mangan i miedź. Taki skład kaszy pęczak wpływa pozytywnie na zdrowie, a w szczególności: wspomaga odchudzanie, przyczynia się do obniżenia cholesterolu, wzmacnia śledzionę, żołądek, trzustkę i jelita, a także pomaga przy biegunach i zaparciach.
W kuchni polskiej pęczak jest znany z takich dań jak: krupnik, gołąbki z kaszą jęczmienną, budynie mięsne czy faszerowane warzywa. Ponadto świetnym pomysłem może być zrobienie kaszotta (orzotta), np. z grzybami. Niezależnie od tego, będzie on świetnie pasował do wszelkich dań mięsnych podawanych z sosem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *